Twitter jij?

Veel van mijn collega’s halen nog altijd hun neus op voor Twitter. Wanneer het onderwerp valt, hoor ik vaak dat iemand totaal niet begrijpt waarom er zo veel mensen twitteren. Want hoe boeiend is het om iedereen te laten weten dat je een bak koffie drinkt? Dat is inderdaad niet interessant. Maar met die uitspraak ga je voorbij aan al het andere wat Twitter is.

De eerste week nadat ik een account aanmaakte op Twitter, vond ik er bar weinig aan. Ik volgde wat bekende mensen. Op hun beurt volgden zij mij niet terug. Alles wat ik deelde met de mensheid werd door niemand gelezen. Waarom zou ik dit blijven doen?

Ik ging nadenken over wat ik wilde bereiken met Twitter. Als amateurauteur wilde ik graag informatie uitwisselen met andere schrijvers. Dus ging ik op zoek naar schrijvers op Twitter. Al snel volgde ik vijftig mensen. Deze mensen begonnen mij te volgen – uit beleefdheid, wel zo netjes. Zo werd Twitter een tool waarmee ik informatie uitwissel over het onderwerp dat mij boeit.

Zodra je volgers krijgt wordt Twitter jouw podium. Je gaat op je tonnetje staan en presenteert jouw eigen show. Vinden mensen het interessant, dan gaan ze andere mensen oproepen om jou te volgen. Maak je een goede grap, of spui je wat nuttige informatie, dan kopiëren jouw volgers je naam en jouw uitspraak naar hun eigen netwerk. Zeg je echt iets zinnigs, dan kan het zijn dat je ineens een bereik hebt van duizenden mensen. Gevolg: nog meer mensen gaan jou volgen.

Maar je kunt ook passief deelnemen aan Twitter en luisteren bij het privépodium van een ander. Op Twitter heb je eersterangs plaatsen. Je kunt commentaar geven, of vragen stellen. Bekende mensen uit de media, die voorheen onbereikbaar waren, zijn vaak bereid om je antwoord te geven.

Blijf lang genoeg hangen en je ontdekt de kracht van Twitter. Opeens voer je de discussie die woedt op televisie tegelijkertijd met twitterend Nederland. Nieuws dat er werkelijk toe doet bereikt jou eerder dan dat het je bereikt via traditionele nieuwsmedia. En op alle momenten van de dag staat er een panel tot je beschikking dat antwoord kan geven op al je vragen.

Zo vroeg ik onlangs aan mijn volgers: ‘Is het toegestaan om je eigen drinken mee naar binnen te nemen in de Ahoy?’

Binnen twee minuten had ik antwoord: ‘Wat ben je toch een Hollander.’

Deze column verscheen in het tweewekelijkse bedrijfsblad van de gemeente Tilburg

CC foto: Rosaura Ochoa

 


 

Een reactie

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.